درباره همایش

همایش بین‌المللی دیزاین

مفهوم دیزاین در عصر مدرن از زمان پیشوایان جنبش طراحی در قرن نوزدهم میلادی و به خصوص توسط «جنبش هنرها و پیشه ها» به خاطر تحول و دگرگونی در هنرهای کاربردی و نوعی واکنش و اعتراض آگاهانه هنرمندان در برابر صنعتی شدن سریع در آن زمان شکل گرفت. هدف طراحی مدرن که باهاوس پیشگام و آموزش دهنده آن بود، تولید آثاری بود که جنبه های انسانی، عقلانی، عملی، تجاری و زیبایی شناسی را از طریق یک تلاش هنرمندانه و بهره برداری از فن آوری جدید که با زندگی قرن بیستم مطابقت داشت، تلفیق کند.
طراحی در قرن بیستم به عنوان یک خصوصیت بارز فرهنگ و زندگی مطرح بوده است. در عصر حاضر، طراحی که در بیشترین نقاط جهان به عنوان ایده پردازی و برنامه ریزی برای تمام محصولات ساخت بشر درک و تعریف شده است، می تواند اساسا به عنوان ابزاری برای بهبود کیفیت زندگی نگریسته شود. هدف دیزاین، حل مسائل، پاسخگویی به نیازها، بهبود شرایط و یا خلق چیزی مفید و یا تازه است. در قرن بیست و یکم، با تحولات عظیمی در دنیای تکنولوژی روبرو هستیم که باعث تغییر جهت طراحی در سال های اخیر شده است. روند تغییر سریع و شرایط رقابتی در عصر کنونی موفقیت و بقاء را برای طراحان بسیار مشکل ساخته است و همین مقوله ضرورت تفکر بر آینده طراحی را آشکار می سازد.
به همین منظور همایش بین المللی دیزاین به بررسی دیدگاه های آینده در هنر و طراحی فرهنگ خواهد پرداخت. توجه به آینده فرهنگ، طراحی و هنر، ضمن اینکه مقوله ای چالش برانگیز محسوب می شود، پرداختن به آن را نیز ضروری می سازد، چرا که سرنوشت فرهنگ با سرنوشت انسان گره خورده و بر اهمیت آینده انسان تاکید دارد. فرهنگ پدیده ای پویا است و در این راستا همواره تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. توسعه اقتصادی و فناوری قرن بیست و یکم که منجر به رشد و دگرگونی در زمینه های مختلف طراحی شد، پدیده فرهنگ و مسائل فرهنگی جدید را نیز تحت الشعاع قرار داد که در آینده طراحی می توان از آن اجتناب کرد. در این راستا می توان یک رابطه دوسویه بین دو عامل فرهنگ و طراحی تعریف کرد; هر فرهنگی بر اساس ویژگی هایی که دارد، مصنوعاتی را خلق می کند و از سوی دیگر خود این آثار فرهنگ جدیدی را در جامعه ایجاد می کنند.
بنابراین ایجاد هرگونه مصنوعی در آینده مستلزم پایبندی به شرایط آتی، آداب، اعتقادات و آداب و رسوم جامعه است. همانطور که از نام آن پیداست، این حوزه بزرگتر از در نظر گرفتن آثار، هنر یا طراحی به عنوان مصنوعات جداگانه است و به دنبال بررسی شبکه های فرهنگی است که این آثار در آن نقش دارند. این عوامل نشان دهنده تأثیر مطالعات فرهنگ مادی، مطالعات بصری و فرهنگی بر تاریخ هنر و طراحی است. طراحی به عنوان تجلی فرهنگ به معنی در نظر گرفتن فرهنگ هایی است که از گذشته به ارث برده و باید به نسل های آینده داده شود تا گذشته و آینده، ملموس و ناملموس، نوآوری و سنت در هم تنیده شوند. این زمانی است که فرصت‌هایی برای اشتراک و انتشار دانش برای مقابله با تغییرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، فناوری و صنعتی آینده از طریق آموزش طراحی و تحقیق در نظر گرفته شود.
هدف از این رویداد ایجاد یک مسیر جدید به منظور درک چگونگی رویکرد طراحی فرهنگ محور و به چالش کشیدن آینده طراحی با بررسی رویکردها، روش ها، دیدگاه ها، آزمایش ها و ایده های خلاقانه است. هنر در این همایش شامل: صنایع دستی، عکاسی، رسانه های دیجیتال و … و طراحی به طور کلی شامل: طراحی داخلی، طراحی گرافیک، طراحی صنعتی/محصول، طراحی دیجیتال، معماری و … می باشد.
دبیرخانه کنفرانس بین المللی طراحی مفتخر است از کلیه متخصصان، صاحب نظران، دانشجویان، پژوهشگران و دانشمندان مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی جهت شرکت در این رویداد مهم بین المللی با شرکت در برنامه های مختلف کنفرانس و ارائه آخرین دستاوردهای علمی دعوت به عمل آورد.

اهداف

آموزشی

  • تربیت افراد متخصص در طراحی فرهنگ و طراحی آینده نگر؛
  • معرفی فنون و دستاوردهای علمی جدید در زمینه طراحی فرهنگ و آینده پژوهی؛

تعامل دانشگاه و جامعه

  • ایجاد تعامل صحیح و مطلوب ما بین کارشناسان و صنعت؛
  • ایجاد تعامل صحیح و مطلوب ما بین جامعه طراحان تجربی و طراحان متخصص و پرسنل آموزش دیده؛
  • پرورش ایده های نو در زمینه تولید محصولات جدید در زمینه طراحی فرهنگ و طراحی آینده؛
  • ایجاد ارتباطات بین رشته ای لازم برای تحکیم حرفه های تخصصی؛

محورهای مقالات

  • نظریه های طراحی و روش های تحقیق؛
  • فرآیندها و روش های طراحی؛
  • مسائل اجتماعی و فنی در طراحی؛
  • رفتار و طراحی انسان محور؛
  • نوآوری در طراحی؛
  • جنبه های چند رشته ای طراحی؛
  • توسعه محصولات و خدمات؛
  • آموزش طراحی و آینده پژوهی؛
  • فن آوری های جدید در طراحی؛

ارسال مقاله و پژوهش های انجام شده در یکی از محورها و همراستا با موضوع همایش بررسی و داوری خواهند شد

محورهای آثار

موضوع بخش آثار، طراحی در تمامی گرایش های دیزاین با عنوان خلق آینده است. گرایش های دیزاین شامل: طراحی داخلی، طراحی محصول، طراحی مد و پوشاک، طراحی جواهرات، طراحی گرافیک و تبلیغات، معماری و طراحی هنرهای تزئینی و صنایع دستی است.